perjantai 8. lokakuuta 2010

8. lokakuuta 2010

Bras d’Or Lakes, Campbells Cove

46º 01.58’ N, 60º 51.70’ W

Sunnuntaiaamu valkeni aurinkoisena ja tuulettomana, ja pääsimme vihdoin jatkamaan matkaa Cape Bretoniin, Nova Scotiaan. Alkumatkalla saimme purjehtiakin muutaman tunnin, mutta pääosan matkasta jouduimme jälleen moottoroimaan. Keli oli päivisin kirkkaan aurinkoinen, ja öisin yllämme kaartui Linnunrata.
Ainoat tapahtumat matkan aikana olivat kahden laivan väistäminen ja keulanpurjeen sisäänotto vaatimattoman tuulen käännyttyä lähes vastaiseksi. Lauantaina Kanadan pitkänajan sääennuste oli ennustanut heikkoja tuulia alkuviikoksi, mutta maanantaina ennustettiinkin seuraavaksi yöksi 20 solmua lännestä. Boston taas ennusti heikkoa tuulta koko ajaksi. Itärannikolla oli kolme matalapainetta, ja Boston ennusti niiden menevän itään, Kanada taas koilliseen. Onneksi Boston oli tällä kertaa oikeassa.

Saavuimme kahden rauhallisen vuorokauden jälkeen Great Bras d'Orin suulle. Tämä varsinaiselle Bras d'Or Lakes -järvialueelle johtava noin 20 mailia pitkä, kapea salmi, on virtausten vuoksi varsin haasteellinen. Sen kapein kohta on vain 90 metriä, ja siinä virtaus nousee pahimmillaan kuuteen solmuun. Missään ei kuitenkaan anneta sen tarkempaa tietoa kuin, että virtaus kääntyy eteläiseksi hyvissä oloissa kolme tuntia Sydneyn alaveden jälkeen. Lisäksi Newfoundlandin ja Nova Scotian ajat poikkeavat ½ tuntia toisistaan, eikä taulukoiden UTC-aika ota huomioon kesäaikaa.
Laskelmamme menivät kuitenkin oikein, mutta ajoituksemme ei. Tulimme salmen suulle joko liian aikaisin tai liian myöhään, näkökulmasta riipppuen, mutta virtaus oli joka tapauksessa jo/vielä melkoinen. Nopeutemme laski kapeikossa pienimmillään 1,8 solmuun, mutta silläkin nopeudella pääsimme pahimman paikan ohi runsaassa puolessa tunnissa.

Saavuimme illansuussa Baddeckin kaupungin laituriin (46º 05. 98’ N, 60º 44. 83’ W). Satamatoimisto oli kiinni eikä puheluihimme vastattu eli sesonki oli selvästi ohi, eikä satamamaksua enää peritty. Olimme samassa laiturissa vuonna 2005, joten Pohjois- ja Väli-Amerikoiden kierroksemme tuli täällä täyteen. Kierrokseen kului aikaa 5 vuotta, 1 kuukausi ja 7 päivää, ja matkaa kertyi yhteensä 25.572 merimailia. Purjehdus on ilmeisen hidas tapa matkustaa.

Kiinnitettyämme Sareman laituriin, menimme ankkurimaljalle Baddeckin Yacht Clubin baariin. Kesäasukkaat Barbara ja Clarke tulivat juttusille. He olivat nähneet veneemme laiturissa, eikä meitä ollut vaikea tunnistaa paikallisten joukosta baaritiskillä. Makoisien yöunien jälkeen kävimme seuraavana päivänä kaupassa, Barbaran ja Clarkin kutsumina lounaalla ja tutustumassa heidän hienoon kesäpaikkaansa. Pääsimme vihdoin iltapäivällä liikkeelle ja suuntasimme noin kuuden mailin päähän suojaisaan Campbell Coven -ankkurilahteen. Perjantaiksi oli ennustettu kovaa tuulta, mutta valitsemamme ankkuripaikka antoi erinomaisen suojan kaikilla tuulilla. Koska olimme olleet lahdessa jo vuonna 2005, tiesimme, että alueella on ostereita. Pudotimme siis jollan veteen heti saavuttuamme ja lähdimme etsimään ostereita Latte keulassa kurkotellen.

Eipä aikaakaan, kun Riitan ennustus toteutui, ja Latte luiskahti keulasta veteen. Meillä ei onneksi ollut nopeutta juuri lainkaan, joten Latte saatiin nopeasti ylös vedestä. Latte on nyt vähän ajan kuluessa pudonnut kahdesti mereen, ja hänet tunnetaankin nykyisin paremmin nimellä Uimamaisteri.
Pettymyksemme oli melkoinen, kun tutuissa paikoissa ei enää ollutkaan ostereita, ainoastaan niiden kuoria. Matala lahti oli myös levittynyt melkoisesti, ja sen rannat olivat ruohoittuneet. Olisikohan syynä meriveden lämpeneminen? Kiersimme vielä viereiset lahdet, ja niistä löytyi onneksi ostereita riittämiin.

Yöllä nousi sääennusteen mukainen kova tuuli, joka on nyt jatkunut puuskaisena kaksi päivää. Olemme päättäneet odottaa täällä tuulen tyyntymistä ja jatkaa sitten noin 40 mailin päähän St Peter's Canaliin, jonka sulun kautta pääsemme ulos järvialueelta. Kanavan jälkeen meillä on matkaa Halifaxiin enää noin 140 mailia eli matkan loppu alkaa häämöttää!