keskiviikko 13. lokakuuta 2010

13. lokakuuta 2010

Melkein Halifaxissa

44º 34.27’ N, 63º 01.36’ W

Viivyimme Campbell Coven ankkuripaikassamme lopulta neljä yötä. Tuuliennuste ei mennyt ihan kohdalleen, vaan yli 30 solmun puuskainen lounaistuuli tuntui välillä jopa hurrikaanipoterossamme. Itse asiassa lähdimme jo kerran liikkeelle, mutta parin mailin päässä näkyviin tullut vaahtoava järvenselkä teki paluupäätöksen helpoksi. Koska meidän ei ollut pakko lähteä 40 solmun puuskittaiseen vastatuuleen, palasimme takaisin. Vihdoin maanantaina tuuli oli niin tasoittunut, että lähdimme lähes koko päivän kestäneelle matkalle St. Peter'siin, järvialueen eteläiseen päähän. Tuuli oli edelleen vastaista, mutta enää alle 30 solmua puuskissa. Siltavahti avasi alkumatkan Barra Straitin moottoritiesillan heti paikalle saavuttuamme niin, ettemme joutuneet lainkaan odottamaan.

Saavuimme illansuussa St. Peter'siin ja kiinnityimme kanavan alkupäähän odotuslaituriin yöksi. Kävimme aamulla ruokaostoksilla, minkä jälkeen otimme VHF:llä yhteyden sulkuvahtiin, joka tuli avaamaan kanavan alkupäässä olevan kääntösillan. Pääsimme ajamaan suoraan sillan toisella puolella olevaan sulkuun. Sulku on erikoinen, koska merenpinta voi olla joko järven ylä- tai alapuolella, ja sulkuportit toimivat molempiin suuntiin.

Viimeisen vuorokauden aikana olemme pitkästä aikaa päässeet purjehtimaankin. Tuuli kääntyi vihdoin ennusteen mukaisesti pohjoisen puolelle yöksi, ja etenimme usean tunnin ajan mukavalla nopeudella. Tätä kirjoitettaessa tuuli on taas vastainen, mutta lähes olematon, ja aurinko paistaa. Ja mikä parasta, matkaa Hallifaxiin on jäljellä enää 23 mailia eli olemme pian perillä!